pondělí 2. dubna 2012

Halušky s kyslou kapustou

Pozor, v češtine "s kysaným zelím"!  Malé nedorozumenie a boli by halušky s kelom :)
Každý ich pozná, každý ich už ochutnal, každý má svoj zaručene najlepší recept. Tu je ten náš rodinný tradičný...

1 väčšia cibuľa
kyslá kapusta (podľa chuti, asi tak 300 - 500 g) na jemno nakrájaná
5 stredne veľkých zemiakov
hladká múka
slanina a olej na škvarky

Cibuľu pokrájame na jemno a osmahneme na oleji, kapustu možeme ešte pred dusením pokrájať na menšie kúsky, potom pridáme k cibuľke a podlejeme. Dusíme podľa potreby (ja som dnes mala dosť tvrdú, domácu od kamarátky zo súdku, mňam! a dusila som asi dve hodiny).
Zemiaky olúpeme a postrúhame "na kašu" na struhadle alebo v mixéri (otvory v stúhadle sú také tie hviezdičky, nie slzičky!). Prisypeme hladkú múku. Miešame, kým nebude mať hmota správnu hustotu. Nesmie byť veľmi hustá, lebo budú halušky tvrdé. Ak bude zase príliš riedka, budú sa rozvárať. Moja rada, tip: Skúste nabrať trochu na varechu a otočte tak, aby cesto padalo nazad do misky. Musí sa tak postupne odlepovať a odpadávať (nie liať sa!).
Vo veľkom hrnci zohrejte vodu na bod varu (možete osoliť vodu alebo priame cesto). Do vody pomocou "haluškovača" preceďte cesto. Zamiešajte a keď začne voda znovu bublať, znížte teplotu. Za občasného miešania varte tak 10 minút.
Sceďte vodu a horúcou vodou premyjte! Premiestnite do väčšej misky, na to vylejte udusenú kapustu a na záver polejte škvarkami (slanina nakrájaná na kocky osmažená na troške oleja). Všetko premiešajte, podľa chuti dosoľte a možete vychutnávať...
Na fotke mám už dupľu (nášup!), lebo až pri druhom tanieri som si uvedomila, že by to vlastne stálo za to, aby som sa o tú dobrotu podelila... virtuálne :) S tou skutočnou som sa podelila len so svojím manželom a ten sa oblizoval až za ušami!



Pri variante s bryndzou sa bryndza zmieša s kyslou (alebo sladkou) smotanou. Moja teta robieva so sladkou a sú vynikajúce, ale doma sme zvykli robievať s kyslou. Na vrch zase škvarky, dosoliť podľa chuti a potom už len fučať od "prežratia" ;)

8 komentářů:

  1. Halušky u nás taky frčí :-))) Honzík je má snad i radši, než Jára :-))

    OdpovědětVymazat
  2. Halušky taky děláme.Můj bývalý manžel pochází z Košic.
    Východnár.:-)Ale vaří se tam báječně.:-))Máš je super.

    OdpovědětVymazat
  3. tomu říkám aspoň "buchta"! :-))

    OdpovědětVymazat
  4. To se dělá???? Barborko takto na noc ..já je mám tak ráda mňam !!!..taky je dělám a moc si to žrádýlko pak užívám :-)))))))))))))))))))

    moje maminka je ze Slovenska ..tak tady tyhle jídla taky u nás frčííííí

    OdpovědětVymazat
  5. Baru!! Tohle mi nedělej! :o)) Takhle na noc....

    OdpovědětVymazat
  6. Jsi prostě kuchařka! Fakt obdivuji a tleskám :-) J.

    OdpovědětVymazat
  7. Jaaaj, dievčatá a včera bola ešte skvelá kapustnica, mňam! No do leta budem mať asi sto kíl, keď to takto pojde ďalej. Asi už starnem, lebo sa zo mňa stáva naozaj dobrá gazdinka :)

    OdpovědětVymazat
  8. Barborka, tak nie nezvrháva sa to neboj, ja som vcera dorazila domčekovú, dnes dúfam pofotím len čo dorazím z práce .... ale ako sa hovorí láska ide cez žalúdok ... no nie a halušky sú u nás na víkendovom poriadku, deti ich milujú ale u nás hlavne bryndzové s dobrou bryndzou zo salaša ... :-)

    OdpovědětVymazat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...